De demonstratie die zaterdag in ‘s-Gravendeel werd gehouden uit zorgen over de overlast van statushouders en de ongeregeldheden van de afgelopen week, is rustig verlopen. Naar schatting kwamen zo’n 130 inwoners bijeen om hun zorgen kenbaar te maken.
De aanwezigen verzamelden zich rond 19.00 uur aan de Hendrik Hamerstraat. Er werd met elkaar gesproken en vanuit een nabij geparkeerde auto was een anti-azc-lied te horen met teksten als: “Genoeg is genoeg. Vol is vol”. De politie en handhaving waren in groten getale aanwezig om de demonstratie in goede banen te leiden.

Rond 19.20 uur splitste de groep zich op. Ongeveer de helft van de demonstranten bleef achter op de verzamelplek, terwijl de andere helft richting het azc liep. De groep werd enkele honderden meters voor het azc, op de Kilweg, tegengehouden door de politie. Bij het asielzoekerscentrum stond de mobiele eenheid paraat en keken bewoners van de opvanglocatie toe vanaf de ingang. Tot een confrontatie kwam het niet.
Week vol onrust
Een week eerder ontstond een grote vechtpartij, nadat iemand met een verstandelijke beperking werd lastiggevallen door vermoedelijk jeugdige statushouders. Daarna liep de situatie uit de hand en vonden meerdere opstootjes plaats. Ook werden, volgens burgemeester Witte, asielzoekers die niets met het oorspronkelijke incident te maken hadden belaagd.
De politie heeft inmiddels vijf aanhoudingen verricht en surveilleerde de afgelopen dagen extra in het dorp. De beelden van de vechtpartij circuleren al enkele dagen op sociale media.
‘Seuters voor Seuters’
In de nasleep van de ongeregeldheden is ook een WhatsAppgroep opgericht. De groep, met de naam ‘Seuters voor Seuters’, telt inmiddels zo’n 700 leden. Volgens de groepsomschrijving is de groep opgericht “om onze dorpelingen en vooral onze kinderen te beschermen.” Leden worden opgeroepen om in de groep melding te maken van incidenten in het dorp. Ook wordt er gevraagd nieuwe leden uit te nodigen die “wat kunnen betekenen in geval van nood.”

Oproep tot rust
Met de demonstratie wilden de aanwezigen hun zorgen kenbaar maken. Burgemeester Marian Witte riep inwoners eerder op om de rust te bewaren en benadrukte dat demonstreren een democratisch recht is, zolang dit vreedzaam verloopt. Die oproep leek gehoor te krijgen: ondanks de spanningen van de afgelopen week verliep de demonstratie rustig en hoefde de politie niet in te grijpen. Of de demonstratie leidt tot verdere acties of gesprekken tussen inwoners, de gemeente en andere betrokken partijen, moet de komende periode blijken.
