Nieuwe busconcessie Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee kent valse start

Verschillende politieke partijen hebben hun zorgen geuit over de start van de nieuwe busconcessie in de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. CDA Zuid-Holland heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten over de start van de nieuwe busconcessie in de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. Sinds vervoerder Transdev begin december is gestart, ontvangt het CDA veel signalen van inwoners over vervallen haltes, vertragingen, slechtere aansluitingen op schooltijden en forse prijsstijgingen.

Transdev had eerder toegezegd dat de concessie vanaf december volledig op orde zou zijn. In de praktijk ervaren reizigers echter het tegenovergestelde. Zo is de kern Achthuizen volgens inwoners niet langer bereikbaar met regulier openbaar vervoer en is de directe busverbinding tussen Numansdorp en Rotterdam Zuidplein verdwenen. Reizigers moeten nu overstappen bij Heinenoord, waar juist tijdens de spits te weinig bussen zouden rijden.

Daarnaast maakt het CDA zich zorgen over de gestegen tarieven. Inwoners geven aan dat een rit vanuit Nieuw-Beijerland is gestegen van 3,66 euro naar 5,95 euro. De fractie wil van het college weten of deze prijsstijging in lijn is met de afspraken die zijn gemaakt bij de aanbesteding.

Statenlid Tea Both-Verhoeven, zelf woonachtig op Goeree-Overflakkee, benadrukt het belang van goed openbaar vervoer in de regio: “Voor veel inwoners op Goeree-Overflakkee en in de Hoeksche Waard is het openbaar vervoer geen luxe, maar een basisvoorziening. Als dorpen slechter bereikbaar worden, aansluitingen niet kloppen en de prijzen fors stijgen, raakt dat direct het dagelijks leven van mensen. Dat is simpelweg onacceptabel.”

Het CDA roept het college op om samen met Transdev snel in te grijpen, de knelpunten op te lossen en ervoor te zorgen dat de bereikbaarheid en betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee worden hersteld.

Ook GroenLinks-PvdA ziet de problemen. Lijsttrekker Tania Heimans van GroenLinks-PvdA Hoeksche Waard: “Het is goed dat klachten worden benoemd, maar met alleen vragen stellen worden inwoners niet structureel geholpen. Allereerst moet Transdev direct gehouden worden aan de gemaakte afspraken, we verwachten snel van het college te horen wanneer dit gebeurt. Mensen willen gewoon dat de bus rijdt en dat ze erop kunnen vertrouwen.”

Volgens GroenLinks en PvdA ligt het probleem daarbij ook dieper. De manier waarop het openbaar vervoer is georganiseerd, via aanbestedingen aan commerciële vervoerders, zorgt in steeds meer regio’s voor problemen. Lage inschrijvingen leiden tot krappe dienstregelingen, personeelstekorten en een focus op kosten in plaats van kwaliteit.

Heimans: “Het idee dat marktwerking automatisch beter en goedkoper openbaar vervoer oplevert, zien we hier niet terug. Inwoners betalen de prijs voor een systeem dat niet werkt.”

Daarom zetten GroenLinks en PvdA zich niet alleen lokaal, maar ook provinciaal en landelijk actief in voor een andere aanpak. Vanuit deze partijen is het initiatief genomen om de wet te veranderen, zodat provincies weer zelf een openbaarvervoerbedrijf kunnen oprichten. Deze wetswijziging is recent door de Eerste Kamer aangenomen en maakt een publieke, structurele oplossing mogelijk.

Volgens Heimans is dit hét moment om die stap te zetten: “Openbaar vervoer is een basisvoorziening, geen product waar winst centraal moet staan. Betrouwbaarheid, bereikbaarheid en betaalbaarheid moeten voorop staan. Dat lukt alleen als de overheid weer echt de regie neemt.”

GroenLinks en PvdA roepen de provincie Zuid-Holland op om deze nieuwe wettelijke ruimte actief te benutten en te onderzoeken hoe openbaar vervoer weer als publieke dienst kan worden georganiseerd, ook voor regio’s zoals de Hoeksche Waard.

Heimans besluit: “Inwoners verdienen beter. Vragen stellen is een begin, maar het is tijd voor andere keuzes en echte verandering.”

GroenLinks-PvdA wil dat overheid weer de regie neemt