Haringvlietbrug (A29) met spoed extra verstevigd

De Haringvlietbrug is technisch gezien aan het einde van z’n levensduur. Rijkswaterstaat houdt de brug daarom goed in de gaten. Door langdurige en zware belasting van vooral het vrachtverkeer is al een aantal jaar er sprake van vermoeiing van het staal van de brug Onlangs bleek uit inspectie dat dit eerder geconstateerde vermoeiingsprobleem ernstiger is dan tot nu toe gedacht. Daarom wordt de brug extra verstevigd. Vandaag verstuurde de minister van Infrastructuur en Waterstaat hierover een brief naar de Tweede Kamer met een update.

Scheurtjes
Het gaat om lassen tussen de ondersteuningsbalk en de dwarsverbinding onder de rechterrijstrook richting Bergen op Zoom waarop veel vrachtverkeer rijdt. Bij deze lassen kunnen kleine scheurtjes plotseling doorscheuren. Dat kan leiden tot een lokale breuk, die gevolgen heeft voor het gebruik van de brug.. Om dit te voorkomen worden er met spoed extra versterkingen aangebracht.

Boutverbindingen
Onder deze rijstrook worden 1000 lasverbindingen versterkt door staalplaten met een boutverbinding. Deze zogenoemde overkluizingen kunnen de kracht van de las overnemen. De werkzaamheden zijn inmiddels gestart en zijn vóór de winter van 2027 klaar. Het wegverkeer heeft hier geen hinder van. Scheepvaart die onder de vaste brug door wil varen, moet rekening houden met beperkte doorvaartruimte. Ze kunnen niet onder het brugdeel varen waarboven gewerkt wordt. Het beweegbare deel van de brug wordt gewoon geopend voor de hoge scheepvaart.

Inspecties
Tot het moment dat de versterkingswerkzaamheden zijn afgerond, inspecteert Rijkswaterstaat de brug intensief. Deze extra inspecties kunnen aanleiding geven om de rechterrijstrook richting Bergen op Zoom tijdelijk af te sluiten. Wanneer dit nodig is, wordt deze direct toegepast en wordt dat breed gecommuniceerd. De maatregel zal van kracht blijven voor de duur van het uitvoeren van het herstel.

Vernieuwing
De Haringvlietbrug is één van de bruggen die vernieuwd moet worden. Zij bestaat uit een beweegbaar en vast deel. In 2023 is het beweegbare deel van de brug vervangen. Het vaste deel wordt over een aantal jaren vernieuwd. De voorbereiding daarvan is inmiddels gestart.

Bereid u goed voor
Rijkswaterstaat vervangt of renoveert in Zuid-Holland de komende jaren een groot aantal verouderde bruggen, tunnels en wegen. Lees hier meer over de werkzaamheden in de regio Zuid-Holland.Wilt u tijdens de werkzaamheden slimmer reizen en hinder vermijden? Bereid u dan goed voor. Kijk op de website van Zuid-Holland Bereikbaar voor een overzicht van grote werkzaamheden in Zuid-Holland én voor inspiratie om slimmer en duurzamer te reizen. Ook werkgevers of logistiek ondernemers kunnen op die website terecht voor tips over mobiliteit, regelingen en efficiëntere logistiek. Zo houden we de komende jaren met elkaar Zuid- Holland in beweging.

Versterken. Verbeteren. Verbinden.
Goede bruggen, tunnels, viaducten, sluizen en(vaar)wegen zijn onmisbaar voor ons land. Miljoenen mensen, pakketjes en goederen gaan dagelijks van A naar B, dankzij onze infrastructuur. Natuurlijk staan we wel eens stil op de weg en lopen we vertragingen op. Maar de basis is sterk. Dat willen we graag zo houden, en dat is allesbehalve vanzelfsprekend.

Veel van onze infrastructuur is in de jaren vijftig en zestig aangelegd. Intussen zijn we met veel meer inwoners, het verkeer is intenser, de voertuigen zwaarder. Ook moeten we rekening houden met extremer weer, zoals hitte, wateroverlast of juist droogte. We zijn met andere woorden toe aan een forse vernieuwingsopgave. Dat vraagt veel werk de komende jaren. Dit gaat helaas niet zonder hinder en overlast.

Meer informatie
Kijk voor meer informatie over bovenstaande werkzaamheden op de website van Rijkswaterstaat Verkeersinformatie of bel met de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800-8002 (gratis).