Op vrijdag 7 november kwamen twintig aanbieders van cultuureducatie uit de Hoeksche Waard samen bij Rho Toneel in Numansdorp voor de jaarlijkse Breinborrel, georganiseerd door Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) Hoeksche Waard. De middag bood ruimte voor ontmoeting, kennisdeling en inspiratie rondom actuele thema’s in cultuureducatie.
Nieuwe Concept Kerndoelen en MarCom.
In de eerste workshop gaf Josje de Regt een inkijkje in de nieuwe conceptkerndoelen voor Kunst & Cultuur, die vanaf 2027 ingevoerd worden. De doelen worden concreter, met meer aandacht voor vaardigheden, betekenisgeving en vakoverstijgend werken. Dat biedt vakdocenten (muziek, beeldend, theater, dans, media, erfgoed) en culturele instellingen volop kansen om hun aanbod beter aan te laten sluiten bij het onderwijs.
Kim Reuter liet in de tweede sessie zien hoe marketing en communicatie helpen om zichtbaar te zijn en blijven. Via herkenbare voorbeelden en het “Hero-Hub-Hygiene-model” ontdekten deelnemers hoe ze hun publiek kunnen bereiken via diverse soorten content; van basisinformatie tot echte ‘hero’-momenten, zoals een voorstelling of projectlancering.
Samen leren en inspireren
De middag eindigde met een netwerkborrel vol ideeën en nieuwe contacten. “Het is mooi om te zien hoe cultuurmakers elkaar inspireren en dat er samenwerkingen ontstaan,” aldus Frieda Vollaard-de Rhoter (sinds mei ’25 actief als cultuurcoördinator voor het CmK). “De Breinborrel is elk jaar weer een waardevol moment om samen vooruit te kijken naar de toekomst van cultuureducatie in de Hoeksche Waard.” vult CmK-collega Pauline van der Wijk aan.
