Senioren omarmen online bankieren

Senioren omarmen online bankieren, maar worstelen met constante veranderingen SeniorWeb roept banken op: houd online bankieren eenvoudig

Utrecht, 6 oktober 2025 – Senioren maken in groten getale gebruik van online bankieren: maar liefst 81% van de SeniorWeb-leden gebruikt een bankier-app. Zo blijkt uit onderzoek van SeniorWeb onder bijna 1.200 65-plussers. Tegelijkertijd geven veel ouderen aan moeite te hebben met de steeds veranderende apps en websites van banken. SeniorWeb roept banken dan ook op: maak online bankieren niet ingewikkelder dan nodig.

Senioren bankieren graag online, maar willen duidelijkheid Online bankieren en betalen zijn inmiddels vaste onderdelen van het dagelijks leven van veel ouderen. Niet alleen gebruikt 81% van de ondervraagde senioren een bankier-app, ook het doen van online aankopen is de norm geworden. ‘Het beeld dat senioren digitaal afhaken, klopt allang niet meer,’ zegt René Kuster, directeur-bestuurder van SeniorWeb. ‘Sterker nog: veel ouderen bankieren graag online, maar dan moet het wel begrijpelijk en veilig blijven.’

Wat is veiliger: app of website? Opvallend is dat meer dan de helft van de respondenten denkt dat bankieren via de app en via de browser even veilig is. Maar dat klopt niet. De app is beter beveiligd met bijvoorbeeld een pincode, vingerafdruk of gezichtsherkenning en automatisch versleuteld dataverkeer. Deze beveiliging helpt bij het voorkomen van phishing en andere vormen van online oplichting. Voorlichting hierover is cruciaal.

Houd het eenvoudig! Naast veiligheid speelt gebruiksvriendelijkheid een grote rol. Uit het onderzoek blijkt dat senioren het lastig vinden dat bankier-apps en -sites regelmatig veranderen. ‘Ik maak een lijst wat ik allemaal moet aanklikken bij de bank, maar een half jaar later is alles veranderd,’ aldus een respondent. SeniorWeb roept banken dan ook op om hun online toepassingen en de informatie hierover eenvoudig te houden. René Kuster: ‘Senioren hebben online bankieren massaal omarmd. Maar veranderingen in apps of op sites maken het hen soms onnodig lastig. Ons advies aan de banken: houd het eenvoudig, leg alles helder uit én verander niet te veel tegelijk. En betrek mensen bij de verandering.’ Dit pleidooi verdient extra aandacht vanwege de Week van de Toegankelijkheid, die vandaag begint. In deze week wordt extra aandacht gevraagd voor het toegankelijk maken van producten en diensten voor iedereen. Zowel online als offline. SeniorWeb benadrukt dat digitale toegankelijkheid geen luxe is, maar een noodzaak.

Oktober: themamaand ‘Online betalen’ bij SeniorWeb Om senioren verder te helpen met online betalen organiseert SeniorWeb in oktober een themamaand, in samenwerking met verschillende grote banken en de Betaalvereniging. Er zijn door het hele land workshops, inloopspreekuren en een live webinar op 7 oktober over veilig en slim online betalen. Hiervoor hebben zich al meer dan 8.000 geïnteresseerden aangemeld. Meer informatie: www.seniorweb.nl/online-betalen