VoorWaards onaangenaam verrast: wethouder wuift klachten over lange Wmo-wachttijden weg

VoorWaards Hoeksche Waard doet een oproep aan inwoners om hun ervaringen met lange wachttijden binnen de Wmo te melden via fractie@voorwaards.nu. De politieke beweging neemt dit initiatief, omdat de wethouder dinsdagavond in de raadsvergadering liet weten niets met de signalen die VoorWaards gaf te kunnen doen, omdat er volgens hem “geen bewijs” voor is.

De partij ontvangt de laatste weken steeds meer meldingen dat inwoners soms wel vijf tot zes maanden moeten wachten op een eerste gesprek met een WMO-consulent. Dat terwijl de norm is dat een zogenoemd keukentafelgesprek binnen twee weken plaatsvindt.

Signalen inwoners niet erkend Vanwege de ernst en urgentie van dit onderwerp stelde VoorWaards-raadslid Eline Rood afgelopen dinsdagavond spoedvragen aan de wethouder. Tot teleurstelling van VoorWaards reageerde de wethouder niet alleen afwijzend, maar zelfs ontkennend: “Ik kan er niets mee, want het zijn voor mij geen feiten en geen bewijs.”

Rood: “Geen bewijs? Wij krijgen deze verhalen nota bene van inwoners zelf te horen. Natuurlijk noem ik geen namen in een openbare vergadering, maar dat maakt de signalen niet minder ernstig. Het kan niet zo zijn dat mensen maandenlang moeten wachten op zorg. Dat is niet menselijk.”

VoorWaards ontving onder meer het schrijnende voorbeeld van een alleenstaande, dementerende vrouw van 77 jaar die vijf maanden moest wachten op een gesprek. Bij een andere inwoner duurde het 6 maanden. In plaats van deze signalen serieus te onderzoeken, beschuldigde de wethouder VoorWaards ervan het ambtelijk apparaat in een kwaad daglicht te stellen.

Rood: “Dat is kwalijk. Wij doen niets anders dan inwoners een stem geven. Het zou de wethouder sieren als hij direct aan de slag zou gaan om deze signalen op te pakken, in plaats van ze weg te wuiven of te framen. Het college kan beter werk maken van de signalen dan de boodschapper veroordelen.” Volgens het raadslid had de wethouder het die dag ook even kunnen navragen bij de ambtenaren, want zij hoopt natuurlijk ook dat het allemaal wel meevalt en deze zaken allemaal uitzonderingen waren.

Kwetsbaren kunnen niet wachten VoorWaards benadrukt dat het aantal 75-plussers in de Hoeksche Waard snel groeit en dat zij in toenemende mate afhankelijk zijn van de Wmo. Tijdige hulp is voor hen van levensbelang. Eerder beloofde de wethouder de wachtlijsten actief terug te dringen en in de ‘Transformatieagenda Wmo’ staat dat hulp “voor iedereen bereikbaar en beschikbaar” moet zijn. De praktijk lijkt nu anders te zijn. Extra personeel bij de Wmo zou een oplossing kunnen zijn, volgens VoorWaards.

VoorWaards roept het college op om actief onderzoek te doen naar de gemelde signalen, zodat duidelijk wordt waar knelpunten ontstaan en transparant te rapporteren over de daadwerkelijke wachttijden. VoorWaards wil dat niemand buiten de boot valt: “Kwetsbare inwoners kunnen niet wachten. Daarom roepen wij iedereen op om hun signalen met VoorWaards te delen.”