TeamAlert ontwikkelt ‘corona’-campagne voor verkeersveiligheid van jongeren

Vanwege de getroffen coronamaatregelen zijn jongeren momenteel minder in het verkeer te vinden. Wanneer vanaf 2 juni ook de middelbare scholen weer opengaan betekent dit dat er weer meer verkeersbewegingen op gang komen. Om jongeren bewust te maken van hun positie in het verkeer en de geldende hygiëne maatregelen tijdens coronatijd, heeft jongerenorganisatie TeamAlert deze campagne ontwikkeld.

Jonge verkeersdeelnemers hebben een verhoogd risico op een verkeersongeval. De reden waarom jonge fietsers vaker betrokken zijn bij verkeersongevallen, komt onder meer door een gebrek aan ervaring en onveilig gedrag van de jongeren zelf. Afleiding speelt bijvoorbeeld bij één op de drie fietsongevallen een rol en vier op de vijf jongeren geven aan hun telefoon weleens te gebruiken op de fiets. Hoewel sinds het invoeren van de coronamaatregelen het aantal verkeersongevallen is gehalveerd, is het aantal gewonden en doden per ongeval met 14% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2017-2019.

Vanaf 2 juni gaan de middelbare scholen (gedeeltelijk) weer open. Wanneer de jongeren terug naar school gaan, zullen zij onderweg naar school weer (on)veilig gedrag vertonen in het verkeer. Daarom heeft TeamAlert de corona social deal campagne ontwikkeld. Met deze campagne laat TeamAlert jongeren zien hoe ze veilig en met respect naar andere weggebruikers aan het verkeer kunnen deelnemen.

Campagneomschrijving 
De campagne bevat een breed pakket aan onderdelen die jongeren aansporen tot verkeersveilig gedrag. Dit varieert van mobielvrij aan het verkeer deelnemen tot anderhalve meter afstand houden op de fiets. Ook bevat de campagne een kennisquiz over de gedragsregels omtrent het coronavirus en kunnen ze op social media reageren op verschillende stellingen over verkeersveiligheid.

Een belangrijk onderdeel uit de campagne is dat jongeren online een deal met zichzelf aangaan. Om de effectiviteit van de deal te vergroten, wordt een teller bijgehouden met de hoeveelheid jongeren die meedoet aan de campagne. Door deze commitment aan te gaan, ontwikkelen jongeren interne druk om consistent te blijven met wat zij eerder hebben gezegd en wordt de motivatie van jongeren vergroot om veilig deel te nemen aan het verkeer.