Maak kennis met Dalton op onze Open Dag

|18mrt|

Op woensdag 18 maart a.s. is de jaarlijkse nationale daltondag. Reden voor de Burgemeester Van Bommelschool in Heinenoord om de deuren open te zetten voor iedereen die eens kennis wil maken met het begrip ‘daltononderwijs’.

De Burgemeester van Bommelschool, aan de Blaaksedijk, is een kleine school met ongeveer 50 kinderen en met een team dat bestaat uit 7 enthousiaste mensen die allen de daltonvisie van harte uitdragen.

Het is een openbare school dus toegankelijk voor alle kinderen. De school is daarmee ‘een samenleving in het klein’, met alle uitdagingen en leerervaringen van dien. De leerling tevredenheid is hoog, evenals de resultaten.

We vinden het belangrijk dat leerlingen oog hebben voor de wereld om hen heen en goed om kunnen gaan met verschillen tussen mensen en hun opvattingen. Daarom is er natuurlijk aandacht voor diverse godsdiensten, culturen, meningen en opvattingen.

Wij leren kinderen al vanaf de kleuterklas hoe ze met elkaar om dienen te gaan: een ander helpen, conflicten uit de wereld helpen. En eenieder doet mee! Ook leren we leerlingen omgaan met uitgestelde aandacht: de juf heeft niet altijd gelegenheid om je direct te woord te staan, dus hoe los je probleempjes of vragen zelfstandig op? Je kunt eerst je maatje om hulp vragen.

Zelfstandigheid komt op velerlei manieren aan bod: in de lagere groepen is dit bijvoorbeeld gericht op zelfredzaamheid terwijl in de hogere groepen de aandacht wordt gericht op het zelf oplossen van problemen. Ouderwetse regelmaat en orde zorgen voor een rustige sfeer, waarin leerlingen zeer betrokken met hun eigen leerproces aan de slag gaan.

Samenwerken is op verschillende manieren terug te zien in de school: met een maatje, als tutor of in groepjes.

Elke leerling werkt al vanaf de kleuterklas met een weektaak. Deze weektaak ziet er in alle groepen anders uit, oplopend in moeilijkheid. Zo leren kinderen te plannen en te evalueren. Heb ik alles af, en waarom wel of niet? Kan ik daar iets aan veranderen? De weektaak is ook gericht op het individu. Zo zal het ene kind meer behoefte hebben aan rekenen en de ander aan taal. Daar kunnen we gericht op inspelen.

Leerlingen zijn op die manier met een doel voor ogen aan het werk. Dat zorgt voor goede resultaten en gemotiveerde leerlingen.

In de bovenbouw gaat het meer en meer om het leren plannen, zodat de leerlingen goed van start kunnen in het voortgezet onderwijs.

De pijlers van het daltononderwijs – verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, samenwerken, effectiviteit, reflectie – zijn op de Burgemeester van Bommelschool dus overal in terug te vinden. Dalton is geen vast format; wij hebben de vijf pijlers uitgebreid met veel sociaal-emotionele aandacht, natuur, cultuur en sport. Zo vindt op het gebied van sociaal-emotionele vorming maandelijks de verkiezing van de STER van de maand plaats; STER staat voor Samen Taakgericht Eerlijk en Rustig. Persoonsvorming, groepsvorming en burgerschap zijn zeer belangrijke onderdelen van ons aanbod.

Het is voor onze school van wezenlijk belang om de leerlingen stevig in hun schoenen te laten staan. Een positief zelfbeeld is van belang voor de rest van je leven. ‘Wees trots op jezelf en weet te benoemen wat je goed kan’ is wat we kinderen willen aanleren.

Bent u benieuwd naar ons onderwijs, naar onze zeer actieve sportcommissie, naar onze moestuin, kortom naar onze school? Op woensdag 18 maart a.s. bent u van harte welkom tussen 10.45 en 12.15 aan de Van Galenstaat 9 in Heinenoord.