Al 35.000 bezoekers voor ‘Werk, bid & bewonder’

Vandaag ontving het Dordrechts Museum de 35.000ste bezoeker voor de tentoonstelling Werk, bid & bewonder. De tentoonstelling opende half november 2018 en is nog tot en met 26 mei 2019 te zien.

Mevrouw Sevim Dogan uit Dordrecht reageerde erg enthousiast toen zij de 35.000ste bezoeker bleek te zijn. Ze kwam vandaag met De Taalklas van IKC De Wereldwijzer naar het museum. Uit handen van wethouder Rinette Reynvaan kreeg ze een bos bloemen en een catalogus van de tentoonstelling uitgereikt. Wethouder Reynvaan:”Mooi hoe het Dordrechts Museum met deze expositie aansluit op de herdenking van 400 jaar Synode. Het is fijn dat er zo veel belangstelling voor deze tentoonstelling is.”

Ook het museum is tevreden met de vele bezoekers. Annette de Vries, hoofd collecties van het Dordrechts Museum: “Het is mooi om te zien dat de bezoekers de tentoonstelling zo waarderen. Mensen kijken heel aandachtig. Het is dan ook een interessant thema dat nog steeds relevant is voor de Nederlandse cultuur en identiteit. Ook de prachtige schilderijen van meesters als Rembrandt, Bol, Van Gogh en Mondriaan dragen bij aan de aantrekkelijkheid van deze tentoonstelling.”

Kunst en calvinisme ontrafeld
In Werk, bid & bewonder worden clichés over kunst en calvinisme ontrafeld en enkele hardnekkige mythes ontkracht. De Nederlandse politieke elite bestond vanaf de 17de eeuw uit calvinisten. Hun rijkdom en status etaleerden ze met grote huizen, chique interieurs én fraaie kunst. Maar kunst en calvinisme; gaat dat wel samen? Calvinisme wordt immers geassocieerd met sober, streng en spaarzaam. En kunst met rijkdom en luxe.

Bewonder werk uit de 17de tot begin 20ste eeuw, van grote meesters zoals Rembrandt van Rijn. Ook literatuur, muziek en kerkarchitectuur komen aan bod. Architect Francine Houben, zanger Ernst Daniël Smid en cabaretier Freek de Jonge geven hun kijk op het thema in een videoportret.

Speciaal voor deze tentoonstelling maakte oud-Fotograaf Des Vaderlands Ahmet Polat de filminstallatie Liever Turks dan Paaps. Dit drieluik toont de historische verbinding tussen twee culturen die misschien toch niet zo veel van elkaar verschillen als vaak gedacht wordt. Polat onthult de vergeten geschiedenis van het ‘calvinoturkisme’.