RET introduceert eerste mobiele barcodeticket voor metro

Vandaag introduceert het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET als eerste Nederlandse aanbieder van metrovervoer een mobiel barcodeticket. Reizigers kunnen nu met een mobiele barcode bij de metro in- en uitchecken. Maurice Unck, Algemeen Directeur van de RET: “Met het barcodeticket bieden we onze reizigers meer gebruiksgemak in het OV in de regio Rotterdam en zetten we een volgende stap in de transitie richting mobiel betalen. Het nieuwe ticket biedt uitkomst voor reizigers die af en toe gebruik maken van ons vervoer. Zij kunnen voortaan hun kaartje vooraf online kopen en hoeven niet meer te zoeken naar een kaartverkoopautomaat.” 

Metropoortjes en validators op metrostations

Sinds afgelopen zomer kunnen reizigers al in de tram, de bus en op de Fast Ferry gebruik maken van een mobiel barcodeticket. Nu kan dat ook in de metro, het meest gebruikte vervoermiddel van de RET. Reizigers checken in en uit door het mobiele barcodeticket voor een metropoortje of een validator op een metrostation te houden. De poortjes die de barcode accepteren, zijn aangegeven met een rode barcodesticker. Op metrostations zonder poortjes accepteren alle validators de barcode. Voor tram en bus geldt nu nog dat reizigers hun mobiele barcode laten zien aan de buschauffeur of conducteur. In de loop van 2019, eerst bij trams en vervolgens bij de bussen, is het ook daar mogelijk om ermee in- en uit te checken op de validator in het voertuig. 

Hoe het werkt?

Om een barcodeticket te kunnen bestellen, download je de RET Barcode app in de Google Play Store of in de Apple App Store en maak je eenmalig eenvoudig een account aan. Daarbij koppel je iDEAL en/of de creditcard als betaalmogelijkheid. Vervolgens kun de volgende mobiele tickets kopen:

  • Een 2-uurs ticket voor alle RET-trams, -metro’s en -bussen à € 3,50
  • Een ticket voor een enkele reis met de RET BOB-bus à € 5,50
  • Een ticket voor een enkele vaart met de RET Fast Ferry à € 3,- (reductie) of 4,- (vol tarief)

Het mobiele ticket verschijnt na betaling in de app. Vervolgens activeer je het ticket vlak voordat je het gebruikt. In de toekomst zal de barcode ook beschikbaar zijn voor andere reisproducten.

Eerste stap in transitie OV-betalen

Unck benadrukt dat mobiele barcodeticketing voor de metro een volgende stap is in de veranderingen op het gebied van betalen in het OV: “Consumenten verrichten hun transacties steeds meer met mobiele apparaten. Voor het OV ligt er de taak om bij deze verplaatsing richting mobiel aan te sluiten. Wij onderzoeken dan ook continu nieuwe opties om mobiel en contactloos betalen voor onze reisproducten mogelijk te maken. Met de introductie van de barcode-app in de metro hebben we daarin weer een stap gezet.”

Unck ziet overlap tussen de transitie in betalen en een veranderende kijk van reizigers op mobiliteit. “Steeds meer willen reizigers een oplossing waarmee ze op de slimste manier, op basis van persoonlijke voorkeuren, van A naar B gaan. Vaak is dat een combinatie van vervoermiddelen, bijvoorbeeld OV, (deel)fiets, lopen en/of deelauto. Dat vraagt om een nieuwe visie van mobiliteitsaanbieders, waarbij zij meer samenwerken. Mobiele technologie zoals de barcode app helpt daarbij.” Jean-Philippe de Rek, Managing Director Thales Transportation Systems, sluit zich daarbij aan: “Met deze app leggen we de basis voor nieuwe klantgerichte betaaloplossingen en nieuwe deur tot deur mobiliteitsdiensten. Een mooie stap vooruit in de samenwerking tussen RET, Thales en Bytetoken.”