Provincie en SOHW, samen aan de slag met bereikbaarheid

Om mobiliteitsknelpunten op te lossen en de Hoeksche Waard ook in de toekomst goed bereikbaar te houden, hebben de provincie Zuid-Holland en Samenwerkingsorgaan Hoeksche Waard (SOHW) afspraken gemaakt. Op 21 november ondertekenden gedeputeerde Floor Vermeulen en wethouder Harry van Waveren daarvoor de Mobiliteitsagenda Hoeksche Waard.

Gedeputeerde Floor Vermeulen: “Goede bereikbaarheid is een harde randvoorwaarde voor zowel de economische vitaliteit van een gebied als voor een hoogwaardige leefkwaliteit. Met de mobiliteitsagenda spreken we af concrete resultaten te boeken, zowel op korte termijn als op de langere.”
Wethouder Harry van Waveren: “Alleen samen kunnen we grote stappen zetten. Ik ben erg blij dat we als gemeente vandaag deze agenda samen met de provincie hebben kunnen ondertekenen. Dat is in het belang van alle inwoners, bedrijven, werknemers en bezoekers van de Hoeksche Waard.”
De mobiliteitsagenda bevat maatregelen voor auto, openbaar vervoer en fiets, inclusief pontjes en snelfietspaden. De plannen bestaan uit een toekomstvast pakket aan maatregelen dat de lokale, regionale en bovenregionale bereikbaarheid verbetert.

Concrete maatregelen en verder onderzoek
De afgelopen jaren zijn diverse onderzoeken gedaan en mogelijkheden verkend om de bereikbaarheid te verbeteren. Op korte termijn gaat de schop daadwerkelijk de grond in om de eerste maatregelen te realiseren. Tegelijkertijd wordt verder onderzoek gedaan naar aanvullende verbeteringsmogelijkheden. De effecten van de eerste maatregelen moeten op korte termijn merkbaar zijn. De maatregelen zijn onder andere:
– Het verbeteren van het openbaar vervoer richting het stedelijke gebied. Randstad Net (R-net) wordt uitgerold en er komt een onderzoek naar de potentie van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in de noordrand ten oosten van de A29;
– Aanpak van de overlast van vrachtwagenparkeren in de Hoeksche Waard door handhaven en het bieden van alternatieven;
– De drukke hoofdas, de N217, wordt nader onderzocht, om daar ook in de toekomst de doorstroming van het verkeer na te streven;
– Het stedelijk gebied met veel banen ligt op een steenworp afstand van de grote dorpen in de Hoeksche Waard. Dit biedt veel mogelijkheden voor de fiets inclusief bijbehorende voorzieningen.
– Het verbeteren van de N217, het openbaar vervoer en fietsverbindingen is urgent vanwege de grootschalige renovatie van de Heinenoordtunnel in 2023;
– Aan de zuidzijde van de Hoeksche Waard wordt door partijen aan een oplossing gewerkt voor de verkeersoverlast in Klaaswaal. Het aanleggen van een randweg is voor partijen een goede oplossing. Er is nog geen keuze gemaakt voor het tracé;
– Aan de zuidkant liggen er grote potenties voor recreatie en natuur. Een goede en veilige ontsluiting met de auto en fiets is hierbij noodzakelijk.
De gemaakte afspraken worden ter besluitvorming aangeboden aan het nieuwe college en aan de gemeenteraad van de gemeente Hoeksche Waard.

Fotobijschrift: Wethouder Harry van Waveren (links) en gedeputeerde Floor Vermeulen ondertekenen de mobiliteitsagenda Hoeksche Waard

Gebiedsprogramma Hoeksche Waard
Dit project is onderdeel van het Gebiedsprogramma Hoeksche Waard waarin de regio samenwerkt met de provincie Zuid-Holland. Doel van het programma: de economische vitaliteit van het gebied versterken en de kwaliteit van de leefomgeving op niveau houden. Dit wordt gedaan door bestaande gebiedsvisies, activiteiten en ontwikkelingen met elkaar te verbinden, zodat ze elkaar meer gaan ondersteunen en beter op elkaar aansluiten.