Museum Hoeksche Waard viert 50 jarig jubileum met feestjaar en nieuwe expositie

Het vijftigjarig jubileum van Museum Hoeksche Waard wordt gevierd van maart 2018 tot maart 2019 en vormt een prachtige inspiratiebron om een lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan: het ontwikkelen van de Canon van de Hoeksche Waard. Deze canon vormt tevens de basis voor de jubileumexpositie ‘4000 jaar Hoeksche Waard’.


Al voor de oprichting van Museum Hoeksche Waard in 1968 in ’t Hof van Assendelft, is men begonnen om zoveel mogelijk erfgoed van de Hoeksche Waard te verzamelen. Dankzij vele schenkingen en onder de bezielende leiding van de oprichter en conservator van Streekmuseum Hoeksche Waard, drs. J.E. de Rooij, is één van de grootste streekhistorische collecties van Nederland gevormd. Lang niet alle geschonken objecten kunnen permanent worden getoond in de twee museale panden, ’t Hof van Assendelft en boerderij Oost-Leeuwenstein. In de jubileum expositie ‘4000 jaar Hoeksche Waard’  worden daarom bijzondere objecten uitgelicht die lang niet te zien zijn geweest.

 

De Canon van de Hoeksche Waard wordt evenals de Nederlandse Canon opgedeeld in 10 tijdvakken en 50 vensters. Elk Canonvenster biedt zicht op een gebeurtenis, een persoon of een ontwikkeling die belangrijk is geweest voor de Hoeksche Waard. Deze 50 vensters (verhalen) worden verzameld en in het najaar uitgegeven in boekvorm.

 

De expositie ‘4000 jaar Hoeksche Waard’ is te zien in boerderij Oost-Leeuwenstein, één van de twee museumgebouwen. Een jaar lang worden letterlijk ‘vensters’  geopend op 50 kenmerkende objecten die gelinkt zijn aan de canon. In 50 vitrines worden 50 verschillende objecten geëxposeerd, die elk centraal staan voor één gebeurtenis of persoon uit de 50 canonvensters. Met één object wordt in een pakkend verhaal iets over elk venster verteld. Soms is het een klein object met een heel persoonlijk verhaal. Bijvoorbeeld de molenaarsdochter Cornelia Bos-Rosmolen en haar pasgeboren baby, die stierven aan de Spaanse griep of de in bewaring gegeven sleutelbos van een Joodse familie die na deportatie de sleutels nooit meer opgehaald hebben. Sommige vensters zijn gerelateerd aan de landelijke geschiedenis, zoals de barbier uit Piershil, die betrokken was bij de moord op de gebroeders De Witt. Of Andreas uit Heinenoord, die één van de martelaren van Gorinchem was.

 

Ook de vaste inrichting van beide museumpanden, erven en tuinen worden bij de viering van het jubileumjaar betrokken. Het gehele jaar door vinden er activiteiten en presentaties plaats zoals lezingen, workshops of fietstochten en zelfs een heus geschiedenis festival.